torsdag 3. juni 2010

like a garden

Livet i Gud er som en hage. En hage hvor man kan gå å oppdage alt det flotte Han har skapt! Jeg er så heldig å bo rett ved Botanisk hage i Oslo. Det er en fantastisk flott hage. Og det er en velsignelse å få vandre rundt der å se på spiring og blomstring, følge med på utviklingen. Og jeg har oppdaget at det finnes så mange fine og spennende vekster, i alle former, fasonger og farger. Jeg blir glad av å gå rundt i hagen, eller bare sitte på en benk å se på solnedgangen i Oldemors hage. Det er så vakkert der. Og selv på en dag hvor både himmelen og livet ser grått og trist ut, så finner jeg skjønnhet i hagen som får meg til å smile.

Jeg føler jeg lærer mye om menneskelivet og vår kreative Skaper ved å studere blomstene. Jeg har rett og slett blitt veldig glad i blomster! Så i år har jeg også utvidet blomstringen på min egen lille balkong. I fjor, som var første året i eget hjem, startet jeg forsiktig med Pelargonia og Stemor i balkongkassene. I år er det blomster både høyt og lavt, og i hver krik og krok! Jeg vil vise deg mer fra hagen min etterhvert, både balkonghagen og min kjære nabo - Botanisk hage. Bildene får følge av råd og tips om hagestell, og refleksjoner rundt livet.

Denne gangen vil jeg dele en sang fra albumet til Elisabeth Widmer, like a garden. Den sier noe om min vandring i hagen .



4 kommentarer:

  1. Vennen! Så fin blogg! Kjempegøy å lese. Dette gleder jeg meg til å følge med på. Gud velsigne deg! I.

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å følge bloggen din! Den er så deg :)Minner meg om vår tur i hagen, da jeg var på besøk hos deg! Inspirerende! RI

    SvarSlett
  3. :) Jeg har et spørsmål jeg; ang et bed jeg har som ikke ville blomstre i år. Satte tulipanløker i fjor, men enten har jeg vært for slurvete, eller så har løkene rett og slett frøset ihjel i vinter... Det kom iallefall kun en liten tulipanspire i år... Kan jeg plante noe i bedet nå, eller er det for sent? Kan jeg plante stauder, eller funker det best med 'engangs-blomster'... Som du skjønner har jeg ikke de grønne fingrene...
    Bedet er forresten laget som et hjerte, og i bunn ligger det et 'dekke' med lekakuler oppå, og mye god jord oppå der...

    hjelp...

    SvarSlett
  4. kjære kristin! Jeg ville ikke gitt opp bedet ditt! Kanskje er løkene frosset som du sier, eller de har fått for mye/lite vann, for lite sol. Jeg ville tatt meg en tur på en plantebutikk. Både stauder og "engangs"-blomster kan funke. Det fine med stauder er jo at de kommer igjen til neste år. Mens med den andre sorten, må du kjøpe nye til neste år. Stemor er veldig enkel å ha med å gjøre. Velg noe du synes er vakkert! spør i butikken/se på planteskilt om hvilke lysforhold planten trenger. ville bare satt plantene rett i jorda, gjødslet litt og vannet. Et hjertebed høres fint ut da. Lykke til!! Bare hyggelig at du spør! :)

    SvarSlett