søndag 22. august 2010

jeg ser en ny generasjon som reiser seg...

..en ny generasjon som reiser seg for å fylle plassen sin. En ny generasjon av pelargonia! Neste års balkongblomster ser du nemlig her:


Du lurer kanskje på hva en stikling er? Det er på en måte en pelargoniababy. Det er nye skudd på moderplanten, som kan bli egne planter om man kniper de av. (se under)


Først setter jeg stiklingen i vann. Dette skal hjelpe stiklingen til å danne røtter. Jeg har lest ulike prosedyrer på nettet. Men jeg lar stiklingen stå hvertfall et par timer. Eller et par dager om det passer bedre. Erfaringen min er at begge deler funker, og at den ikke rekker å danne røtter selv om den står en uke. Men de klarer helt fint å danne røtter direkte i jord. Så da er neste skritt å plante i jord. Dytt godt med jord rundt slik at den står støtt.


NB: Pelargoniaen bruker mye energi på å blomstre. Så mens stiklingen danner røtter bør man knipe av blomstene. Under ser du noen blomster jeg knep av da jeg tok stiklinger. Hyggelig å ha noen pelargoniablomster inne også!

I første omgang har jeg tatt to stiklinger, men satser på å ta et par til etterhvert. Nå lar jeg de stå ute. Men når frosten kommer er kjøkkenvinduet reservert. Så vanner jeg og steller de gjennom vinteren, de pottes om ettersom de vokser. Og neste år i april/mai, satser jeg på å ha nye Pelargoniaer å plante ut. Det er en lang og tålmodighetsprøvende prosess, men det er absolutt verdt innsatsen når man ser de flotte sommerblomstene!

3 kommentarer:

  1. Hei.

    Takk for hyggelig kommentar inne hos meg! Fint å lese om hvordan du får fram pellisstiklingene dine... Jeg lar visst alle blomster sitte på jeg, har ikke hjerte til å knipe dem av... kanskje ikke lurt å være så bløthjertet! LOL ;o)

    Nå som unga er flyttet ut av huset synes jeg det er mye lettere å få dem til å overvintre i de uoppvarmede soverommene... jeg skulle nok bare hatt enda flere rom og vinduer. ;o)

    SvarSlett
  2. hello,

    thank you for your kind words. I don't understand your writings, but I really also love your pictures and how you spend your time with your plants on your balcony garden. It is very nice, love it !

    SvarSlett
  3. Så moro blogg :) Hageblogger ser man ikke så mye av! Jeg holder stadig på med prosjekt hage, men føler aldri jeg får det bra :P

    SvarSlett