tirsdag 8. juni 2010

la meg presentere...




..balkongkassene!!!!

Balkongkassene er jo på en måte fasaden på en balkonghage, det som synes mot gata. Hva vil du vise omverden? Hvem er du? Hos meg er det i år som i fjor ferskenrosa Pelargonia og blå og hvit/gule stemorsblomster. De er sarte, men samtidig tydelig i farge og form. Og jeg tror de gir et riktig inntrykk av frøkna som bor i dette hjemmet.

Disse Pelargoniafrøknene er oppfostret i mitt eget kjøkkenvindu. I fjor kjøpte jeg to Pelargoniaer av denne typen. Jeg ble oppriktig glad i dem;) liker så godt denne fargen, skikkelig sommerfarge for meg. Og det så ut til at de trivdes hos meg. De ble bare finere og finere og blomstret helt til oktober og frosten kom. Tidligere på høsten prøvde jeg meg på å ta noen stiklinger av dem(mulig jeg kommer tilbake til det å ta stiklinger og formere planter i et annet innlegg..). Det var jo verdt et forsøk, tenkte jeg. Og jammen overlevde de vinteren, og står nå i full blomst etter at de ble plantet ut på balkongen. Stolt og glad for det! Er jo litt ekstra stas å ha fostret opp sine egne:)


Stemorsblomstene er fint følge til Pelargoniane, synes jeg. De er kjøpt i år. Man kjøper dem i små plastpotter, og planter dem så ut i bed eller som hos meg i balkongkasser og krukker. Stemor er en sjarmerende og lettstelt plante. Vann når jorden har tørket lett opp, og knip av visne blomster etterhvert. Da kan den blomstre lenge, hele sommeren om man er heldig. Når man kjøper dem, er de ganske små. Men det tar ikke mange ukene før den sprer seg utover den plassen den får! Pelargonia vannes på samme måte. Også på den kniper man av visne blomster. "Pelargoniakronen" består av mange små blomster. Ved å knipe av de visne, gjør man plass til de andre blomsterknoppene som står i kø for å springe ut i full blomst. Og så er det jo ikke noe vakkert med visne blomster da, så skjønnhet er også et formål med knipingen;)



Denne krukken pryder det skyggefulle hjørnet av balkongen. Her kommer det ikke direkte sollys på plantene. Men siden solen skinner mot balkongen får de allikevel nok lys. Stemorsblomstene pynter opp også her. Og jeg har valgt en eføy i en lys grønnfarge med hvite sjatteringer. Passet veldig godt til det grønne rekkverket syntes jeg. Eføy skal ikke ha direkte sollys og kan også klare seg på skyggesiden av huset. Som et bunndekke feks.


Til slutt noen tips om planting:
- Både for balkongkasser og krukker bør man ha dreneringshull i bunn pluss et lag av lecakuler(eventuelt potteskår). Dette sørger for at overflødig vann renner ut. Feks om det regner mye en periode er dette gunstig.
- Fyll så på med et lag med god blomsterjord. Denne blandes gjerne med kukompost som gjødsel. I forholdet 1:4. (Jeg blander sammen dette før jeg begynner å fordele jorden. En pose eller bøtte kan brukes til dette)
- Plasser så plantene der du vil ha dem, fyll på godt med jord rundt plantene.
- Vann!
- Bruk hansker når du skal håndtere gjødsel! Fine hansker gjør arbeidet enda mer lystbetont;)
- En liten spade kan lette arbeidet.
- Planting kan ta tid.. Har man feks vært på innkjøp i plantebutikken, kan man vente en dag eller to før de plantes ut. Man trenger ikke gjøre alt på en dag! (note to self..) Bare sørg for nok lys og vann til plantene mens de venter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar