tirsdag 29. juni 2010

lus til besvær

Rosene mine har blitt angrepet av lus. Det gjør en gartner både sint og lei seg. I dag tok jeg tak i problemet, og gav rosene mine litt ekstra pleie. Der ute i bloggverden fant jeg et tips om å bekjempe lus ved å simpelthen drepe dem og eventuelt bruke en grønnsåpeløsning(litt grønnsåpe utblandet i vann. 2,5dl grønnsåpe til 1liter vann. jeg slumpet.. hadde ikke bruk for en hel liter..). Jeg sprayet løsningen på papir som jeg brukte til å få bort lusene, som jeg drepte ved å klemme dem flate i papiret.. Mens jeg holdt på undret jeg meg over hvorfor Gud skapte lus og andre som vi ofte kategoriserer som skadedyr.



"Vik bak meg, lus!"






...vasket og renset ren... en ny begynnelse...





De to ytterste grenene var blitt tunge av blomstene og bøyde nedover på hver sin side. Siden mine klatrerose vokser i en krukke, har den ikke så mye plass i bredden. Så jeg samlet min skjønne bukett av roser tettere sammen ved å knytte noen nydelige bånd fra bambusespalieret til rosen. Man trenger støtte om man skal bære stor blomstring! Det gjelder både mennesker og blomster!




Og her ser dere altså min nydelige klatrende snøprinsesse i helprofil. Den er vakker for øyet, og en velduft for nesen.





Give away hos Fru Rosa!


Og hos Lenemora(trykk på bildet):

1 kommentar:

  1. Hihi, gud skapte nok lus slik at marihønene har noe å spise! Men ja-grådig irriterende med luseinvasjon. Har det jeg også på flere av rosene mine, men kan ikke sprøyte siden, akkurat ja- det kryr av marihøner på buskene. De pleier ta knekken på udyrene til slutt.
    Nydelige bilder her hos deg.
    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett